Advocaat huisvestingsrecht

De bestuursrecht advocaten van Hielkema & co zijn specialisten op het gebieden van de Huisvestingswet en lokale huisvestingsverordeningen. Als cliënt profiteert u van onze actuele en diepgaande kennis van dit specifieke deel van bestuursrecht en daarbij behorende handhaving(srecht). Wij procederen veel in zaken waarbij een bestuurlijke boete voor woningdelen, woningvorming of woningonttrekking is opgelegd vanwege het ontbreken van een vergunning.
Bij vergunningsaanvragen adviseren wij cliënten, waaronder het doorlopen van eventuele bezwaar- en beroepsprocedures. Juist door vroegtijdige inschakeling van een gespecialiseerd advocaat worden bestuurlijke boetes en herstelsancties, zoals een last onder dwangsom, voorkomen.

Huisvestingswet

De Huisvestingswet biedt gemeenten de mogelijkheid om de woonruimtevoorraad en de verdeling daarvan reguleren. Gemeenten dienen daarvoor wel een lokale huisvestingsverordening op te stellen. Gemeenten maken steeds vaker gebruik van de mogelijkheden. Deze inperking van de gebruiksmogelijkheden van vastgoed heeft voor woningeigenaren en verhuurders vaak verstrekkende gevolgen.

Woningonttrekking, woningdelen en woningvorming

Steeds meer gemeente hebben een vergunningsplicht voor woningdelen / verkamering, maar ook een vergunningsplicht voor woningvorming (het bouwkundig spitsen) van grote woonruimte in kleinere woonruimten. Naast een vergunningsplicht voor woningonttrekking wordt steeds vaker een vergunningsplicht op grond van de Wet toeristische verhuur ingevoerd.
Indien een eigenaar niet over een vergunning beschikt wordt dat bestraft met hoge bestuurlijke boetes. Voor het verhuren van onzelfstandige woonruimte (woningdelen) zonder vereiste vergunning kan een bestuurlijke boete van maximaal € 21.750,- worden opgelegd, en in het geval recidive kan die oplopen tot € 87.000,-.
Veel voorkomende vragen ten aanzien van de Huisvestingswet en huisvestingsverordening zijn:
• Is een omzettingsvergunning vereist of is er sprake van inwoning?
• Bestaat een vergunningplicht voor woongroepen?
• Wanneer wordt een bestuurlijke boete voor woningdelen gematigd?
• Wat is het verschil tussen bouwkundig splitsen (woningvormen) en kadastraal splitsen?

Huisvestginsvergunning en opkoopbescherming

De Huisvestingswet maakt het gemeenten ook mogelijk om het in gebruik nemen van woonruimte te reguleren door middel van huisvestingsvergunningen. Via het verplicht stellen van een huisvestingsvergunning kunnen gemeenten bewerkstelligen dat een bepaalde soort woonruimte (bijvoorbeeld sociale- of middeldure huur) uitsluitend door een bepaalde groep (met bijvoorbeeld een bepaald inkomen) in gebruik mag worden genomen. Verhuurders worden op die manier verplicht om bijvoorbeeld middeldure huurwoningen alleen te verhuren aan huishouden met een middeninkomen.
De Huisvestingswet biedt per 1 januari 2022 ook de mogelijkheid tot het invoeren van een opkoopbescherming in bepaalde wijken. Daarmee krijgen gemeenten de mogelijkheid om een verhuurverbod in te voeren voor een periode van 4 jaar na aankoop van een woning. Voor het in gebruik geven van een woning in strijd met dit verhuurverbod kan ook een bestuurlijke boete worden opgelegd.

Hielkema & co: specialisten huisvestingsrecht

Vanwege onze specialistische kennis zijn wij bekend met de ins- en outs van de lokale Huisvestingsverordening en huisvestingsregels in bijvoorbeeld Amsterdam, Rotterdam, Leiden, Den Haag en Utrecht. Wij adviseren verhuurders en ook bestuursorganen in heel Nederland ten aanzien van vragen over de Huisvestingswet. Heeft u vragen of wordt u geconfronteerd met handhaving? Bel dan vrijblijvend 085 – 57822820 of vul het formulier in en wij nemen contact met u op.